Välkommen till Rambodalsskolan en del av Kungsängsenheten. De samlade förskolorna och skolorna i Smedby – Rambodalsområdet. Verksamheten bedrivs i flera byggnader som alla ligger naturnära vilket vi använder oss medvetet av.

måndag 28 september 2015

Vattenhjulet





Av äpplen, blompinnar och kartongbitar har eleverna tillverkat sina egna vattenhjul. De fick sedan skriva labbrapporter som vi använde för att lära oss mer om hur en text i NO kan utvecklas.






Material
Äpple, papper, pinne
Material: pinne, äpple, kniv, papperslappar
Material: blompinne, äpple, kniv, papper, sax, bricka


Utförande
Vi satt in papper i äpplet sen hällde vi vatten och den snurrade.
Utförande: vi gjorde ett hål och sen stoppa vi in en pinne och sen skar vi ut pappersbitar och sen satte vi in papperslapparna så det blev ett vattenhjul.
Utförande: Jag tryckte igenom pinnen genom äpplet och skar små jack i äpplet (på en rad). Sedan klippte jag ut små kartongrektanglar och vek dem i kanterna. Sedan stoppade jag kartongbitarna i jacken på äpplet och sedan satte vi vattenhjulet under kranen och lät vattnet rinna på vattenhjulet så att det snurrade.


Reflektioner
Ett bra vattenhjul ska kunna snurra och rotorbladen ska vara uppböjda och ca 8 st. Hjulet och rotorbladen ska vara av plast eller metall.
 
Rotorbladen ska inte vara av kartong eller papper för att de löses upp av vattnet.
 
Ett bra vattenhjul har många stadiga rotorblad, gjorda av metall och formade som sjuor.
 
Vi kunde ha gjort mycket mera hål i äpplet så att äpplet snurrade mera och fortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar